Till startsida

Slöjd

Flicka som sågar

Slöjdlärarutbildningen välkomnar dig som vill utbilda dig till slöjdlärare för grundskolans alla åldrar. Enligt eleverna är slöjd ett av skolans roligaste ämnen! Skolverkets utvärderingar visar att eleverna upplever lust, engagemang och inflytande i sin slöjdundervisning. Detta utgör goda och stimulerande förutsättningar för dig som framtida slöjdlärare.

Som slöjdlärare i grundskolan ska du ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. Din undervisning ska bidra till att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.

Du och ditt förhållningssätt påverkar i stor utsträckning vad och hur dina elever ges förutsättningar att lära. Att planera, genomföra och följa upp en undervisning som ger alla elever de bästa förutsättningar i förhållande till slöjdämnets målsättningar är delar som ges stort utrymme inom ämnesdidaktiken i utbildningen. Ett annat kännetecken för vår slöjdlärarutbildning är de individuella studieplaner varje studerande upprättar utifrån sin egen kunskapsprofil.

Oberoende av din egen erfarenhet av olika material och hantverkstekniker så kommer du under utbildningen att arbeta med såväl traditionella slöjdmaterial som metall, textil och trä, som med andra nyproducerade och återanvända material. Varken i lärarutbildningen eller i grundskolans kursplan för slöjdämnet ligger fokus enbart på materialen och hantverksteknikerna. I en stor del av verksamheten utgör arbete med material ett medel för att utveckla andra förmågor. Miljöaspekter och hållbar utveckling är några av de områden där slöjdämnet ger goda förutsättningar för utveckling och lärande. Entreprenörskap och de egenskaper som förknippas med detta förhållningssätt – initiativförmåga, kreativitet, problemlösning, samarbete och att se möjligheter - har också goda förutsättningar att utvecklas i och genom slöjdundervisning.

Slöjdämnets kursplan i Lgr11 innefattar flera förmågor som undervisningen skall ge eleverna förutsättningar att utveckla: formge och framställa föremål, välja och motivera tillvägagångssätt, analysera och värdera arbetsprocesser, samt tolka estetiska och kulturella uttryck. Slöjdämnets ställning bygger därmed på dess bidrag till en allsidig personlig utveckling och utvecklingen av förmågor som alla människor har användning av. Detta gör slöjdläraryrket både viktigt och stimulerande. Vill du vara bidragande till att barn och ungdomar får lyckas och se dem stärkta och stolta över sin insats så är detta ett ämne för dig! 

Studievägledning

Vill du veta mer om ämnet kontakta

Titti Campopiano
Tel: 031-786 4237
E-post: titti.campopiano@hdk.gu.se
eller
Peter Hasselskog
Tel: 031-786 4169
E-post: peter.hasselskog@hdk.gu.se
 

Till sidans topp

© Göteborgs universitet, Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen | Karta