Till startsida

"Det vetenskapliga skrivandet måste synliggöras för studenterna"

Nyhet: 2013-01-29

Trögt att komma in i det akademiska språket? Språkhandledningen vid lärarutbildningen är öppen för alla studenter som vill utveckla sina skriftliga och muntliga färdigheter. Du kan få handledning individuellt eller i en mindre grupp.

Carina Carlund vid institutionen för svenska språket, arbetar på lärarutbildningens egen språkhandledning. Hon säger att Göteborgs universitet är unikt i och med att alla – både studenter och anställda – erbjuds språklig handledning. Helt utan förbehåll – du behöver alltså inte ha svenska som andraspråk till exempel.

Initiativet till språkhandledning kom från den förra regeringen i och med det som kallas breddad rekrytering, alltså viljan att öppna upp universitetet för underrepresenterade grupper.

Hon är noga med att inte kalla verksamheten för språkstöd. Det är handledning det handlar om; att ge strategier för att utveckla det skriftliga och muntliga språket. Att visa att det faktiskt finns modeller för det akademiska språkbruket.

Carina Carlund beskriver detta som regelstyrt, naket och avskalat utan krusiduller.

- Vi kan inte förvänta oss att studenterna ska känna till det när de kommer till universitetet. Vi måste ta vid där gymnasiet slutar, menar hon.

Det kommer dock alltfler oroande signaler på att studenterna på universitetet har det svårt med språket, främst den skriftliga delen.

  Det handlar om att det är fler studenter (och inte bara studenter med akademisk bakgrund) som söker sig vidare till högre utbildning. Tidigare har det i större utsträckning handlat om en specifik grupp som gått vidare från gymnasiet, säger Carina Carlund.
Det borde egentligen inte vara ett jätteproblem utan det är i hennes tycke snarare en högskolepedagogisk fråga: Hur ger vi studenterna verktyg för att lyckas både med sin studieteknik och med det vetenskapliga skrivandet?

- Det vetenskapliga skrivandet måste synliggöras för studenterna. Dessutom skiljer sig detta åt mellan fakulteterna och institutionerna.

De möter faktiskt hela spannet av studenter här, även de riktigt duktiga.

- Till oss kommer även de som redan har ett mästerligt språk som vill vässa sig ytterligare och kanske vill hitta andra sätt att uttrycka sig.

 Att man tänker genom att skriva är en annan viktig poäng Carina Carlund gärna förmedlar.

- Överhuvudtaget handlar det om att som student hitta vettiga studiestrategier. Man kan inte läsa allt i kurslitteraturen till exempel. Att lära sig sovra, värdera och sammanfatta är något vi ofta pratar om.

Carina Carlund beskriver gången i språkhandledningsprocessen:

• Vi bokar in ett möte med studenten.
• Studenten mejlar en text och vi lägger ca 30 minuter på den.
• Därefter träffar vi studenten och diskuterar texten.

- Jag skickar alltid med studenten tanken att skrivandet är ett hantverk. Om det är trögt kan man börja med att skriva vad som helst för att komma igång. Ett mail, ett Facebookinlägg, ett brev.

Språkhandledningen samverkar också med kurslärarna inom lärarutbildningen.

- Vi möter studenterna tillsammans vid vissa tillfällen och pratar bland annat om det nödvändiga i att kunna skriva och att skaffa sig ett yrkesspråk. Att kunna variera sitt språk är också viktigt: Att skriva till föräldrarna och att skriva en projektansökan kräver olika språkrepertoarer, säger Carina Carlund.


Läs mer om språkhandledningen här

 

Att söka och skriva
Ska du skriva uppsats?
Här finns råd för din informationssökning och för hantering av källor och referenser i uppsatsen.
 

Litteraturtips: Olga Dysthe: Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning

 

AV:
031 786 5510

Till sidans topp

© Göteborgs universitet, Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen | Karta